ul. Sławkowska 14
31-014 Kraków, Poland
tel. +48 12 429-15-53
Powstanie „Chorągwi” zbiega się ze zmianami w życiu prywatnym Panka; przeprowadzką z rodzinnego mieszkania w Prokocimiu, gdzie w trudnych warunkach powstawały jego drzeworyty. Teraz jest sam na krakowskim Kazimierzu, gdzie przy ul. Szerokiej dostał pracownię, w której pozostanie do końca życia. To ważna dla artysty zmiana miejsca i środowiska. O ile przed wojną w rodzinnym Tarnowie otaczało go , jak wspomina, rzemiosło, a w późniejszym Prokocimiu kolejarze, o tyle Kazimierz dostarcza mocniejszych wrażeń.
Rok wydania: 2002
Ilość stron: 228
Format katalogu: 30 x 24 cm
Wersja:trójjęzyczna
W trakcie dość przypadkowego towarzyskiego spotkania w pracowni Wydziału Grafiki na ul.Humberta w Krakowie w roku 1988 artysta uległ niezwykłej pokusie. Koledzy graficy podsunęli mu gotową, zawerniksowaną płytę. Namysł trwał podobno kilkanaście minut. Potem jednym ruchem wykreślił kompozycję. Wytrawieniem i odbiciem pracy zajął się niezwłocznie Staszek Wejman. Gotowa odbitka trafiła w prezencie obecnej na spotkaniu islandzkiej artystce Sigrid Valtingojer.
Na tle rozległej twórczości graficznej Jerzego Panka liczącej ponad 600 prac przedstawienia kobiet nie należą do częstych motywów. Niewiele w nich też atrakcji tradycyjnie łączonych z tematem. Również brak skandalizujących wątków może sprawić zawód współczesnym, bo przecież Dantejskie Piekło Panka z jego upadłymi kobietami jest zbyt autentyczne, by mieć moc uwodzenia. Można odnieść wrażenie, że żywiołowość i bezpośredniość relacji artysty z kobietami, stały temat w kronice towarzyskiej Krakowa, pozostawia niewiele miejsca ...
Tytułowe dla dzisiejszej wystawy mondo cane to nie metafora współczesności - jak w znanym filmie sprzed lat - lecz po prostu psi świat. Inaczej mówiąc, wyobrażenie psa w twórczości kilkunastu krakowskich grafików. Na ogół entuzjastów i posiadaczy zwierzęcia, a z pewnością artystów, dla których temat ten nie jest obojętny...
Rok wydania: 2011
Ilość stron: 8
Format katalogu: 24 x 17 cm
”Łapałem dzikie ptaki - na lep, na potrzask , na siatkę. Gil, czyżyk, makolągwa, kanarki leśne. To była ta część Robinsona Crusoe we mnie: podglądanie przyrody, czujność. Stąd mi się wzięło oko”, wspominał przed laty. Zanim wiec stał się artystą był Jerzy Panek łowcą zwierząt. Instynkt, rozwinięty za młodu, pozostał w nim na zawsze. Łowcami byli też artyści z Altamiry i Lascaux . Ich pierwsze wizerunki malarskie ...
[...] Na wystawie prezentowane są prace kilkunastu artystów. Są wśród nich twórcy, których nazywa się już klasykami sztuki polskiej, dorobek innych zajmuje bardziej lub mniej poczesne miejsce w środowisku. Dla niektórych groteska jest istotą wypowiedzi, dla innych stanowi jedynie epizod twórczy. Ambicją tej wystawy jest ukazanie rozległości zjawiska manifestującego swą obecność w dziele reprezentującym zgoła odmienne opcje artystyczne.[...] Kiedyś, gdy grafika pełniła funkcje środka masowego przekazu ...
W albumie opracowanym przez Elżbietę Dzikowską i Wiesławę Wierzchowską zebrana została korespondencja miedzy dwoma wybitnymi artystami, jednymi z największych w powojennej grafice polskiej: Józefem Gielniakiem i Jerzym Pankiem . Ich pierwsze spotkanie w roku 1962 przerodziło się w przyjaźń, która przetrwała aż do śmierci Gielniaka w dziesięć lat później. Panek przeżył go o ponad trzydzieści lat. Listy, które wymieniali między sobą, są nie tylko komentarzem do ich twórczości, ale i dokumentem wzajemnego podziwu i niezwykłej sympatii tych tak odmiennych osobowości. |
Urodził się w Tarnowie. W latach 1937-42 studiował na Wydziale Grafiki w Państwowym Instytucie Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 1945-48 kontynuował naukę na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. Dyplom uzyskał w 1955 roku. Był członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Drzeworytników XYLON. Uprawiał malarstwo, jest twórcą kilkuset drzeworytów i dużej kolekcji rysunków. W grafice ostatnio najczęściej stosuje metalowe techniki. W swym dorobku ma szereg krajowych i zagranicznych wystaw indywidualnych, brał udział w kilkuset wystawach sztuki polskiej. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień m.inn Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1963), Nagrody Prasy na MBG w Krakowie (1972) i Nagrody im. J.Cybisa (1988). Zdobył Złoty Medal na Triennale Sztuki w Delhi (1971). W roku 1993 Senat ASP w Krakowie nadał Jerzemu Pankowi tytuł Profesora Honorowego. Za całokształt pracy twórczej otrzymał w roku 1998 Nagrodę Miasta Krakowa oraz Nagrodę Wojewody Krakowskiego.
Artysta miał dziewięć wystaw indywidualnych w Jan Fejkiel Gallery. Brał także udział w zbiorowych pokazach organizowanych przez galerię, m.inn : Laureaci i następcy, JFG, Kraków 1991; Jan Fejkiel Gallery Collection, Polski Instytut Kultury, Sztokholm 1991; Portret ironiczny , BWA Kraków, Kielce, Łódż 1993, Bergisch Gladbach, Forum Ost-West 1994; Kamień, Metal , Drewno, Komputer, Cracow Expo Center 1994; Żywioł i metoda , Galerie de la C.G.E.R, Liege 1996, Centrum Manggha, Kraków 1997; Mondo Cane, JFG, Kraków 2001, BWA, Kielce 2002.