ul. Sławkowska 14
31-014 Kraków, Poland
tel. +48 12 429-15-53
Swe 60-lecie Stanisław Wejman uhonorował dziełem niezwykłym; cyklem sześćdziesięciu grafik powtarzających jeden motyw, motyw dyni, wykreślonej w tym samym wymiarze i technice. Wielokrotność Dyni, którą zaproponował Wejman nie wyklucza jednak oryginalności. Wręcz przeciwnie, podkreśla ją. Mamy więc 60 wyjątkowych, niepowtarzalnych dyń na sześćdziesięciolecie. Dlaczego jednak dynia?
Rok wydania: 1994
Ilość stron: 16
Format katalogu: 20,5 cm x 22,5 cm
Wersja: dwujęzyczna
Malarz mówi – pejzaż. Wędrowiec mówi – krajobraz. Naukowiec i rolnik mówią – ziemia. Jest też powierzchnia ziemi i na niej, w zasadzie, odbywa się widzialny rytuał życia. Poruszając się na tejże powierzchni, żyjemy w poczuciu pełnej naturalności tej sytuacji; to i owo wprawdzie nam zagraża, wiele jednak nam sprzyja.
Tytułowe dla dzisiejszej wystawy mondo cane to nie metafora współczesności - jak w znanym filmie sprzed lat - lecz po prostu psi świat. Inaczej mówiąc, wyobrażenie psa w twórczości kilkunastu krakowskich grafików. Na ogół entuzjastów i posiadaczy zwierzęcia, a z pewnością artystów, dla których temat ten nie jest obojętny...
[...] Na wystawie prezentowane są prace kilkunastu artystów. Są wśród nich twórcy, których nazywa się już klasykami sztuki polskiej, dorobek innych zajmuje bardziej lub mniej poczesne miejsce w środowisku. Dla niektórych groteska jest istotą wypowiedzi, dla innych stanowi jedynie epizod twórczy. Ambicją tej wystawy jest ukazanie rozległości zjawiska manifestującego swą obecność w dziele reprezentującym zgoła odmienne opcje artystyczne.[...] Kiedyś, gdy grafika pełniła funkcje środka masowego przekazu ...
Grafika prezentowana na dzisiejszej wystawie jest w znacznym stopniu kontynuacją wcześniejszej twórczości Stanisława Wejmana. Ciągłość tę zapewnia kilkadziesiąt niewielkich akwafort z lat 2003-2013. Mała forma graficzna bliska jest artyście od dawna, wcześniejsze prace prezentowaliśmy na wystawie przed dziesięciu laty pt. „Mniejsza czerwona suknia”.
Urodzony w 1944 roku. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest profesorem macierzystej uczelni, gdzie prowadzi Pracownię Miedziorytu na Wydziale Grafiki. Uprawia grafikę, malarstwo sztalugowe i ścienne oraz rysunek. W grafice najczęściej posługuje się techniką akwaforty i akwatinty, a także litografii. W swym dorobku ma kilkadziesiąt wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Brał udział w kilkuset wystawach zbiorowych. Jest laureatem Nagrody zakupu w ACA Gallery w Calgary ( Kanada ) w roku 1971 i na Międzynarodowym Biennale w Fredrikstadt (1976), a także w konkursie Grafika Miesiąca w Amsterdamie (1971) i w Krakowie w latach 1972-79 ( 4 nagrody). W latach 1984-1985 wykładał jako visiting profesor na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Connecticut w Storrs, USA. W roku 1990 prowadził kurs grafiki na Uniwersytecie Concordia w Montrealu, a w latach 1990-93 pełnił funkcję dziekana Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Artysta miał dotychczas cztery wystawy indywidualne w Jan Fejkiel Gallery. Brał także udział w zbiorowych pokazach organizowanych przez galerię, m.inn : Jan Fejkiel Gallery Collection, Polski Instytut Kutury, Sztokholm 1991; Portret ironiczny , BWA Kraków, Kielce, Łódż 1993, Bergisch Gladbach, Forum Ost-West 1994; Kamień, Metal , Drewno, Komputer, Cracow Expo Center 1994; Żywioł i metoda , Galerie de la C.G.E.R, Liege 1996, Centrum Manggha, Kraków 1997; Graficy polscy – poeci francuscy, Galerie des Franciscains, St. Nazaire, 1995,1999; Mondo Cane, JFG, Kraków 2001, BWA, Kielce 2002; Poza passe-partout. Nowa przestrzeń grafiki, JFG, Kraków 2006; Visible / Invisible, Turchin Center for Visual Arts, Boone NC, USA, 2012/13.